Największa naprawa aut Subaru

Subaru zamierza wezwać do serwisu ok. 2,3 mln samochodów na świecie w ramach największej akcji przywoławczej dla usunięcia usterki elektrycznej, Kia i Hyundai zwiększają liczbę pojazdów, którym grozi pożar silnika

Publikacja: 05.03.2019 14:20

Największa naprawa aut Subaru

Foto: Bloomberg

Szósty pod względem wielkości producent japoński ogłosił przywołanie do swych stacji serwisowych w Stanach i w kilku innych krajach niemal 2 mln aut Impreza i Forester oraz ok. 300 tys. w Japonii z powodu wady wyłącznika świateł hamulcowych, która może doprowadzić do wyłączenia zapłonu.

Akcja dotyczy pojazdów wyprodukowanych od 2008 r. do końca 2017 r. i jeśli zgłoszą się wszystkie wymienione, będzie to największa akcja od czasu trwającej nadal operacji wymiany wadliwych elementów poduszek powietrznych Takaty — stwierdził Reuter.

Od końca 2017 r. Subaru nękały różne problemy, od wadliwych komponentów po niewłaściwe kontrole jakości, co w połączeniu ze spadkiem sprzedaży w Stanach zmusiło firmę do obniżenia prognozy rocznego zysku do najniższego poziomu od 6 lat. Problemy z jakością zaszkodziły opinii firmy, notującej szybki wzrost na największym rynku w Stanach, gdzie zyskała popularność wśród lepiej sytuowanych i liberalnie nastawionych konsumentów. Firma zwiększyła produkcję w Stanach, na które przypada 60 proc. jej światowej sprzedaży, ale z kolei zatrzymała w styczniu na 2 tygodnie jedyną fabrykę w Japonii, która produkuje 60 proc. całości z powodu wady komponentu w układzie wspomagania kierownicy.

Groźba pożaru w autach Kia i Hyundai

Kia Motors i Hyundai Motor objęły z kolei dodatkowe 534 tys. pojazdów w Stanach akcją przywoławczą z powodu groźby pojawienia się ognia w komorze silnika. Kia zaprasza do stacji serwisowych 378 tys. aut Soul z lat 2012-16 z powodu uszkodzenia silnika i groźby pożaru, Hyundai i Kia 155 tys. pojazdów Tucson z 2011-13 i Sportage z 2011-12 ze względu na wyciek oleju. W styczniu obie firmy ogłosiły akcję naprawczą 168 tys. aut z powodu zagrożenia ogniem.

Od 2015 r. obie firmy koreańskie obejmowały akcjami ponad 2,3 mln pojazdów z powodu różnych przyczyn mogących doprowadzić do zapalenia się silnika. W listopadzie 2018 prokuratura w Stanach wszczęła postępowanie karne dla ustalenia, czy obie firmy przeprowadziły poprawnie akcje dotyczące wad silników. W maju 2027 urząd bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA sprawdzał przywołanie 1,7 mln pojazdów obu firm z tego samego powodu, w grudniu 20128 ustalił z Hyundaiem, że należy sprawdzić modele Tucson z lat 2011-13.

Kia wyjaśniła teraz, że nową akcję ogłoszono po stwierdzeniu, iż wysoka temperatura spalin może uszkodzić katalizator i inne części. W stacjach serwisowych zostanie poprawione oprogramowanie zapobiegające przegrzewaniu katalizatora. W styczniu obie firmy podały, że zmienią oprogramowanie w 3,7 mln samochodów, które nie będą objęte akcją przywoławczą oraz przedłużą gwarancję na silniki.

Szósty pod względem wielkości producent japoński ogłosił przywołanie do swych stacji serwisowych w Stanach i w kilku innych krajach niemal 2 mln aut Impreza i Forester oraz ok. 300 tys. w Japonii z powodu wady wyłącznika świateł hamulcowych, która może doprowadzić do wyłączenia zapłonu.

Akcja dotyczy pojazdów wyprodukowanych od 2008 r. do końca 2017 r. i jeśli zgłoszą się wszystkie wymienione, będzie to największa akcja od czasu trwającej nadal operacji wymiany wadliwych elementów poduszek powietrznych Takaty — stwierdził Reuter.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej